همه چیز درباره چای ماسالا

همه چیز درباره چای ماسالا

بی شک یکی از پر طرفدار ترین نوشیدنی های گرم در کافی شاپ ها این فصل چای ماسالا است

چای ماسالا چیست؟

چای ماسالا (Masala chai) نوعی دم‌نوش هندی است که از ترکیب چای، چندین نوع ادویه و شیر، به عنوان دم نوشی خوش عطر و طعم تهیه می‌شود. نکته‌ی قابل‌توجه در مورد این چای معطر، کثرت و تنوع موادی است که در تهیه‌ی آن به کار می‌رود.

اصلی‌ترین و پرکاربردترین عناصر چای ماسالا عبارتنداز از: چای سیاه، دارچین، زنجفیل، هل، آنیسون ستاره‌ای (بادیان ختایی)، رازیانه، جوز هندی، میخک و شیر.

عطر چای ماسالا یا به‌عبارت‌دیگر چای ادویه، بسیار برانگیزاننده است و توجه هر شخصی را به خود جلب می‌کند. تهیه‌ی این چای با مواد و به شیوه‌های مختلف و بنا بر سلیقه‌های متفاوت انجام می‌گیرد.

تاریخچه چای ماسالا به ۵۰۰۰ سال پیش در آسیای جنوبی باز می‌گردد. در آن زمان چای ماسالا را به صورت گرم و سرد سرو می‌کردند. سالها بعد زمانی که چای سیاه در بریتانیا کشت شد، صنعت چای در هندوستان پیشرفت زیادی کرد و چای ماسالا به وجود آمد. در حال حاضر این چای دربسیاری از مناطق فراگیر شده است و در هر منطقه طرز تهیه آن متفاوت است اما شیر و زنجبیل در تمام دستورالعمل‌ها به کار گرفته شده است. اخیرا این چای در کشور‌های اروپایی طرفدار زیادی پیدا کرده است.

در هندوستان، معمولاً چای ماسالا در خانه‌ها از صفر تهیه می‌شود؛ یعنی ادویه‌جات را خودشان کوبیده و با آن‌ها چای مذکور را تهیه می‌کنند؛ اما در آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی برای تهیه‌ی آن همیشه از پودر ادویه‌جات استفاده می‌کنند. هم‌چنین در آمریکا مخلوطی آماده از پودر ادویه‌جات و به‌اصطلاح چای کیسه‌ای ماسالا نیز وجود دارد.

یکی از نکاتی که چای ماسالا را از دیگر چای ها متمایز می کند طبع گرم و طعم تند و تیز و ادویه ای آن است. چای ماسالا باید در شیر دم شود. در بعضی کشورها بسته به ذائقه مقداری فلفل و رازیانه نیز به ترکیبات این چای اضافه می شود.

چای ماسالا به‌صورت گرم و سرد نوشیده می‌شود.

 

تاریخچه‌ی چای ماسالا

 

قدمت چای ماسالا بنا به روایت‌های مختلف که نمی‌توانند چندان دقیق باشند؛ به ۵ تا ۹ هزار سال پیش می‌رسد. مردم بومی هندوستان و تایلند معتقدند که چای ماسالا یک دم‌نوش دارویی و متعلق به یکی از پادشاهان باستانی آن‌ها بوده است. این چای، نزدیک به پنجاه است که علاوه بر خاستگاهش (هندوستان یا تایلند) در سراسر جهان مورد توجه و استقبال فراوان واقع شده و مصرف انواع چای ماسالا در اروپا و آمریکا طی دهه‌ی اخیر گسترش زیادی یافته است.

اضافه شدن چای خشک سیاه به ترکیبات چای ماسالا مربوط به سال ۱۸۳۵ و کشت چای توسط انگلیسی‌ها در ایالت «آسام» هند است. از این تاریخ بود که چای سیاه، شیر و هم‌چنین سایر مزه‌ دهنده‌ها به ماسالا اضافه شدند، اما باید در نظر داشت که این ترکیب، مدت‌ها برای بسیاری از مردم هند گران‌قیمت بود و آن‌ها ترجیح می‌دادند که از چای ماسالای سنتی استفاده کنند.

 

یکی دیگر از عواملی که باعث راه یافتن ترکیبات متعدد به ترکیب اصلی چای ماسالا شد؛ مربوط به گران‌قیمت بودن چای سیاه هندوستان در حدود سال ۱۹۰۰ میلادی بود. در آن زمان، چای سیاه بسیار گران‌قیمت بود و برای تشویق مصرف چای سیاه، مخلوط کردن آن با دیگر عناصر گیاهی در دستور کار کمپانی هند شرقی قرار گرفت تا مصرف چای برای اقشار مختلف مقرون به صرفه تر شود.

در خودِ کشور هندوستان چای ماسالا از سال ۱۹۶۰ میلادی محبوبیت بیشتری یافت. در هندوستان، چای فروشان سیار و رستوران‌ها به ارائه‌ی چای ماسالا می‌پردازند و این چای در منازل برای احترام، به مهمان تقدیم می‌شود.

چای ماسالا یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها در نزد هندیان بخصوص در ایام زمستان و ماه‌های سرد سال است. در برخی از مناطق هندوستان، انسان‌ها روزانه به‌طور متوسط چهار استکان کوچک ماسالا می‌نوشند. نوشیدن این دم‌نوش معطر و خوش‌طعم، در صبحانه، عصرها و برای رفع خستگی نیز مرسوم است. به طور کلی در هندوستان چای ماسالا به‌ اندازه‌ای چای سیاهِ ما ایرانی‌ها، محبوبیت دارد.

 

فواید چای ماسالا چیست؟

چای ماسالا بدن انسان را تا مدتی گرم نگه می‌دارد. هم‌چنین این چای هندی، گرفتگی‌های سینوس‌ها (حفره‌های پر از هوا در جمجمه و پیشانی) را که موجب سردرد و سینوزیت می‌شوند را می‌گشاید. با توجه به عناصر گیاهیِ به‌کاررفته در این چای، می‌توان گفت که چای ماسالا یک چای درمانی نیز هست زیرا این چای گیاهی، باعث تقویت دستگاه ایمنی بدن، بهبود گوارش، از بین بردن ناراحتی‌های پوستی مانند جوش صورت و کاهش انواع التهاب بدن و تقویت قلب و عروق می‌شود.

 

این چای خوب یک چای ضد سرطان قوی نیز هست، زیرا مواد موجود در آن، رادیکال‌های آزاد بدن انسان را که موجب بروز سرطان می‌شوند؛ از بین می‌برد. پس می‌توان نتیجه گرفت که ماسالا یک چای شفابخش و نیز پیشگیری‌کننده از انواع بیماری‌هاست.به‌طور مشخص، دارچین در پیشگیری از سرطان و بخصوص سرطان روده‌ی بزرگ مؤثر است.زنجبیل، سیستم ایمنی بدن انسان را تقویت می‌کند، سلول‌های سرطانی را از بین می‌برد، آسم را بهبود می‌بخشد و برای سلامتی قلب و عروق مفید است.هل نیز برای سلامتی قلب، کلیه و ریه مفید بوده و در ضمن ماده‌ای نشاط‌آور است و خاصیت ضدعفونی‌کننده دارد.همین خاصیت ضدعفونی کردن، در میخک نیز موجود است. میخک، هم‌چنین برای سیستم گوارشی انسان نیز بسیار مفید است.نکته‌ای که باید در مصرف و یا تعارف چای ماسالا در نظر داشته باشید؛ عدم حساسیت فرد مصرف‌کننده به ادویه‌جاتی نظیر دارچین و زنجبیل است.

 

جهت آموزش دوره های تخصصی باریستا کلیک کنید

دیدگاه‌تان را بنویسید: