تمیز کردن و نگهداری از دستگاه های قهوه ساز

تمیز کردن و نگهداری از دستگاه های قهوه ساز

قهوه خور هستید؟ چنانچه مایل هستید که یک فنجان قهوه خوب بنوشید، باید بدانید که در تهیه آن عوامل زیادی دخیل هستند که یکی از آن‌ها تمیزی دستگاه قهوه ساز است. اهمیت به تمیزی دستگاه قهوه ساز شما، کاری اجتناب‌ناپذیر است و نکاتی وجود دارد که در این راه می‌تواند به شما کمک کند.

حداقل سه نوع اصلی قهوه ساز اسپرسو وجود دارد؛ مدل دستی، کپسولی و اتوماتیک. به این معنی که برخی از قطعات در برخی مدل‌ها وجود دارند و بعضی دیگر وجود ندارند. پس زمانی که برای خرید دستگاه اسپرسو ساز می‌روید، حتما نحوه تمیز کردن آن را پرس‌وجو کنید.

نحوه تمیز کردن دستگاه قهوه ساز

اول از همه اولویت‌های خود را مشخص کنید؛ تمیز کردن دستگاه قهوه ساز می‌تواند روزانه، هفتگی، ماهانه و یا سالانه انجام شود. اگر هر روز از دستگاه خود استفاده می‌کنید، پاکسازی‌های کوچک‌تری وجود دارد که باید انجام شوند و ماهانه پاکسازی‌های بزرگ‌تری نیاز است.

تعمیر و نگهداری روزانه دستگاه قهوه ساز

هر چیزی که در فرآیند تولید قهوه اسپرسو استفاده می‌کنید، باید به طور مکرر پاک شود تا آسیاب و روغن‌های باقیمانده از بین برود. بنابراین توصیه می‌کنیم اگر دستگاه اتوماتیک دارید، هر روز آن را تمیز کنید و بعد از هر نوشیدنی تهیه‌شده آن را بشویید.

این موضوع را به خاطر داشته باشید که اگر از دستگاه‌های ساده‌ای مانند موکوپات هم برای تهیه انواع دیگر قهوه استفاده می‌کنید این کار را انجام دهید. در واقع از مرحله خرید قهوه ترک تا مرحله سرو نوشیدنی، شما مستلزم به رعایت مراحلی هستید تا نتیجه دلخواه را به دست بیاورید. یعنی چه بخواهید از عربیکا و روبوستا برای تهیه لاته استفاده کنید و یا به سراغ قهوه فوری و شیر بروید، نیاز است دستگاه خود را بدین روش تمیز کنید.

نکات مهم نگهداری از دستگاه های قهوه ساز

  1. هر قسمتی از دستگاه را که امکان جابه‌جایی دارد، می‌توانید مورد شست‌وشو قرار دهید.
  2. پس از استفاده از دستگاه، قسمت بیرونی آن را با یک پارچه مرطوب نرم پاک کنید.
  3. سینی دستگاه را خالی کرده و آن را پاک کنید.
  4. در دستگاه‌های اسپرسو ساز، میله‌ای را که برای کف کردن شیر استفاده می‌شود حتما بشویید.
  5. سبد فیلتر را از از دستگاه خارج کرده و آن را با یک پارچه تمیز پاک کنید.
  6. اگر از دستگاه‌های دستی استفاده می‌کنید، هرگونه بخش جداشونده را خارج کرده و کاملاً بشویید.

تعمیر هفتگی دستگاه قهوه ساز

دستگاه شما باید حداقل یکبار در هفته (یا هر دو هفته یکبار اگر از آن به میزان زیادی استفاده نمی‌کنید) با یک پاک‌کننده با دقت بیشتری تمیز شود. تمیز کردن منظم از طعم قهوه شما پشتیبانی می‌کند و تمیز کردن ماهیانه شما را آسان‌تر می‌کند.

هر جزء را تمیز کنید: در صورت نیاز، محفظه، مخزن آب و سینی چکه را با یک پارچه مرطوب کاملاً تمیز کنید. هرگز از حلال‌ها یا مواد ساینده روی سطح بیرونی دستگاه استفاده نکنید. با برخی از دستگاه‌های قهوه ساز، خروجی دهانه را نیز می‌توان برای سهولت در شست‌وشو جدا کرد.

تعمیر و نگهداری ماهانه دستگاه قهوه ساز

برای دستگاه‌های اتوماتیک قهوه‌ساز توصیه می‌شود، به صورت ماهانه، اجزای مختلف بررسی و تمیز شوند. این نوع تمیز کردن مشابه تمیز کردن هفتگی است، یعنی با استفاده از پاک‌کننده‌های مخصوص می‌توانید اجزایی را که در فرایند دم کردن قهوه دخیل هستند جدا کرده و به خوبی بشویید. این کار به از بین بردن روغن قهوه بسیار کمک می‌کند.

برای از بین بردن تفاله‌های قهوه می‌توانید از مسواک استفاده کنید. درزگیرهای لاستیکی نیز باید با پارچه‌ای پاک شوند تا تجمع قهوه آسیاب‌شده از بین برود.

تعمیر و نگهداری سالانه دستگاه قهوه‌ ساز

هر سال باید زمانی را به تمیز کردن دستگاه قهوه‌ساز به شکلی دقیق‌تر اختصاص دهید. در ادامه کارهایی که باید انجام دهید، لیست شده‌اند:

  1. رسوب زدایی: دستگاه قهوه ساز را رسوب‌زدایی کنید (با پیروی از دستورالعملی که سازنده دستگاه برایتان در دفترچه راهنما قرار داده است).
  2. تمیزی عمیق: صفحه دوش و فیلتر را در محلول پاک‌کننده دستگاه قهوه ساز خیس کنید.
  3. تمیز کردن قیف روی برد: قیف اصلی را با یک پارچه مرطوب تمیز کنید.

پاسخ به دو پرسش مهم

  1. آیا می‌توانم قطعات قهوه ساز را در ماشین ظرفشویی تمیز کنم؟

اکثر برندها تمیز کردن قطعات جابه‌جا شونده اسپرسو ساز در ماشین ظرفشویی را توصیه نمی‌کنند، زیرا باعث کاهش طول عمر قطعات می‌شود. به جای آن، هر قسمت را با دست بشویید یا آن را در محلول پاک‌کننده قهوه خیس کنید.

  1. اگر ظرف قهوه‌ای که برای تهیه قهوه استفاده می‌کنیم، در دستگاه گیر کرده باشد، باید چه کار کنیم؟

در این شرایط، سازندگان دستگاه قهوه ساز توصیه می‌کنند سعی کنید ظرف را با تکان دادن ملایم شل کنید. اما یادتان باشد برای جلوگیری از آسیب رساندن به دستگاه، نیروی بیش از حد به اهرم یا دسته وارد نکنید.

دوره های تخصصی و حرفه باریستا و کافی شاپ درموسسه ایران شف

دیدگاه‌تان را بنویسید: